Gå til innholdet

Bare i Midtbyen: Shine

I Thomas Angels gate 10b, innenfor veggen med den karakteristiske trestatuen, finner du Shine; butikken med unike dameklær, sko og tilbehør, men også et bredt utvalg av parfyme og produkter til pleie av hud, hår og skjegg.

Butikksjef Aina Volden (tv) og innehaver Charlotte De Stael. Foto: Monica Bye Gjertsen.
Hit kommer det med andre ord ikke bare kvinnelige kunder. 
- vi har daglig menn innom som kjøper parfyme, hudpleie og lignende til seg selv, sier Charlotte de Stael som startet butikken i 2001.

Henter inspirasjon i utlandet
Hovedfokuset er likevel på klær. Varer og inspirasjon henter de fra 6-8 utenlandsturer i året. Paris og København er byene de besøker mest.
Charlotte har fransk opprinnelse og legger vekt på å hente inn merker som hun kjenner derfra, og at klærne skal være unike for Shine.

- 95 % av klærne våre er fra merker du ikke finner andre steder i Trondheim, som Isabel Marant, Aiayu, Le backhand, Maria Black og Jerome Dreyfuss.

 Men turene handler like mye om å hente inspirasjon og oppleve de nye trendene på gata i storbyen, for å kunne forutse hva som kommer hit. 

Kjenner kundene sine
Charlotte sier det er veldig viktig for dem å kunne hjelpe kundene med å finne klær som passer i størrelsen og passer til hverandre.

- Vi vil ikke at folk skal gå herfra med plagg som er kjøpt på impuls. Hvis de blir hengende i skapet eller ikke passer, er det dårlig reklame for oss.

Personalet kjenner mange av kundene og husker hvilke klær de har kjøpt. Dermed blir det lett å hjelpe med å finne plagg som kan komplettere antrekket.

- Det har hendt at vi har frarådet noen å kjøpe en kjole fordi vi vet at de har en fra før som ligner mye.

Shine Lookbook
- Her er et verktøy som hjelper kundene våre med å planlegge kleskjøpene og unngå impulskjøp, sier hun og tar frem et stort album fullt av bilder av modeller iført vinterkolleksjonen. Vi kaller den Shine lookbook. Vinterkolleksjonen har kundene kunnet bla i siden juli, og de kan få en sms når et plagg de er interessert i kommer i butikken.

Har jobbet aktivt for å skille seg ut
Mange butikker snakker om å skille seg ut og skape sitt eget særpreg, men få har jobbet så hardt med saken som Shine. Charlotte kan fortelle om daglige kamper med håndverkere, som ville gjøre alt enklest og billigst mulig, da butikkens nye lokaler skulle innredes for tre år siden.
Resultatet er et unikt butikklokale hvor hver del av interiøret har en historie å fortelle, og hvor du kan se deg selv i 2-300 år gamle speil fra franske slott. I taket henger en lampe med en diameter på tre meter og en vekt på et halvt tonn. Hun tror ikke det hadde vært mulig å få til det samme i et kjøpesenter.

- Beliggenheten i Midtbyen er fantastisk. Her er det liv og røre, og vi får et nært forhold til kundene våre. 

Aesop
Hud- og hårpleieserien Aesop finnes ellers bare i egne konseptbutikker her til lands, med lokaler som er tegnet av arkitektkontoret Snøhetta. Produsenten stiller med andre ord høye krav til design og ønsker å forhåndsgodkjenne alle utsalgssteder. Det skal gjerne være på steder hvor det ble drevet håndverk i gamle dager. 
Et gammelt bord fra en fransk beltemaker, kombinert med baguetthyller fra et bakeri, et gresshoppebur og et glasskap fra en tobakkshandler ble løsningen da det skulle lages hylleplass til Aesop hos Shine.

Midtbykortet
Frister det å kjøpe en gave herfra, samtidig som det er vanskelig å velge? Kjøp Midtbykortet, gavekortet som kan brukes både her og på 250 andre steder innen shopping, mat- og kulturoppleveleser.

Her kan du lese mer om Shine

Foto: Monica Bye Gjertsen
Tekst: Trond Sortland Kuldvere

Les også:
Her får du studentrabatt i Midtbyen
Bare i Midtbyen: Natasja
Bare i Midtbyen: Reinskou
Norway Designs - 20 år i Midtbyen

Klesstativene er spesialdesignet for Shine og henger i taket. Foto: Monica Bye Gjertsen.
Hudpleie og shampo fra Aesop. Foto: Monica Bye Gjertsen.