Gå til innholdet

Bare i Midtbyen: Bogart.Cosmo

Med et fantastisk vareutvalg innen eksklusive merker, stor fagkunnskap og fokus på service er Bogart.Cosmo en av byens mest attraktive high-end butikker. Velkommen til Midtbyens skattekiste i Olav Tryggvasons gate.

Foto: www.bogartcosmo.no

Lang erfaring

Bogart.Cosmo er en familieeid bedrift med lange tradisjoner innen butikk og kleshandelen i Trondheim. Hans Klein etablerte firmaet Bogart i 1985, og i 2000 åpnet han Cosmo med sin datter Cecilie Klein Reinertsen. Etter en sammenslåing av butikkene i 2014 ble de til Bogart.Cosmo; et 1200 m2 stort varehus som høster stor interesse fra byens innbyggere.

- Da jeg startet Bogart i 1985 trodde folk jeg var gal. Jeg så mangelen på butikker som solgte høyprofilerte merker, og  bestemte meg for å gjøre noe med det. Jeg har jobbet med klær hele livet, det er definitivt min lidenskap.”

Hva var det store navnet på slutten av 80-tallet?

- Helt klart Hugo Boss.  Det var det mest populære merket, og vi solgte veldig mye av det.

Bogart.Comso
Hans H. Klein, den "syvende far i huset" hos Bogart.Cosmo (Foto: Monica Gjertsen/Midtbyen Management)

"Hot right now"

Hva er det som er ’hot’ akkurat nå da?

- For herre er det skjorter med mønster og sterke farger, kabelstrikkede gensere i naturtoner og bukser i cordfløyel. College-looken er fortsatt sterk sammen med et par "dressed-up pants" og sneakers for en komfortabel hverdagslook.

For damene er farger som oker, bordaux og flaskegrønt sentrale, gjerne i velour og strikk. Ta på deg en velourjakke i kombinasjon med jeans, lekre strømper og sateng loafers, og du er klar for både jobb og fest. 

150 ulike leverandører

Butikken kan skilte med over 150 ulike leverandører, fra både inn- og utland. De fleste høyprofilerte merkene man kan tenke seg finner du her, som Zegna Z, Proenza Schouler, Diane Von Furstenberg, Les Coyote de Paris, Vince, Uber, Swims, Corneliani, Bally, Gestuz, Tiger, Calvin Klein, Gigi by Tommy Hilfiger, Skultuna og Molton Brown for å nevne noen. Utvalget i seg selv er noe av det som gjør Bogart.Cosmo så unik. En egen shop-in-shop for Ralph Lauren er installert på 1. plan, samt en egen ”nips”-krok med diverse artikler som bøker, kremer, briller, interiør og lignende.

- Vår veskeavdeling får mye oppmerksomhet - her selger vi vesker fra blant annet det britiske merket Mulberry, som er svært populært. Vi får ofte besøk av menn som kommer med en lapp i hånden med instruksjoner fra fruen om hvilken veske hun ønsker seg, sier Hans med et bredt smil.

Bogart.Comso3
Damenes favoritt; Mulberry (Foto: Monica Gjertsen/Midtbyen Management)

Bogart.Comso2Deilige farger i høstens og vinterens damekolleksjon (Foto: Monica Gjertsen/Midtbyen Management)


Det 1200 m2 store varehuset er delt i tre etasjer; dameavdeling i underetasjen, herre fritid på 1. plan og herre konfeksjon på 2. plan. Med store vinduer og nøye planlagt innredning og vareplassering, framstår butikken svært oversiktlig og delikat. 

- Vi har lagt ned mye arbeid i valg av interiør og innredning. Det er viktig for oss at det er ryddig og at alle våre produkter vises godt. Vi får ofte skryt fra leverandører både internasjonalt og nasjonalt som synes butikken vår er veldig fin, noe vi tar som et stort kompliment.

Ekspertise og service er viktig

Hans omtales blant sine medarbeidere som ”den syvende far i huset”. Etter lang fartstid i bransjen erfarer man mye. Dette gir lærdom til hvordan man skal drive butikk. Konkurransen er tøff, og det er viktig som butikk å skille seg ut. Bogart.Cosmo skilter med både kundeklubb og personlig shopping, men Hans er tydelig på at god service er det som veier tyngst. Vi er stolte av å ha et meget kompetent og dyktig personale, de er vår viktigste ressurs.

- Med en stor kundegruppe fra A til Å, gjør vi vårt ytterste for å gi de som besøker oss en god og hyggelig handleopplevelse. For spesielt interesserte tilbyr vi ”kundens time”, hvor man kan få butikken og personalet for seg selv før eller etter åpningstid. Vi tilbyr også målsøm både på dress, blazer, bukser og skjorter, perfekt for den som ikke nødvendigvis passer inn i ”standardmål”.

Bogart.Comso1
Du finner alt du trenger av dress, blazer, skjorter, slips og annet tilbehør på plan 3. (Foto: Monica Gjertsen/Midtbyen Management)

Hvordan kurses de ansatte?

- Når en ny sesong er i gang har vi en gjennomgang av kolleksjonene og gir fagkunnskap om de ulike merkene, kvalitet, søm og passform. Hvis en kunde spør, så skal vi vite svaret, kunnskap er viktig. Vi legger også mye vekt på opplæring innen service for å kunne tilby kunden noe ekstra.

Hva er visjonen deres da?

Vi vil være det naturlige valget og den beste butikken i byen! Dette ved at vi hos Bogart.Cosmo skal besitte den kunnskap og erfaring vi trenger for å gi den beste kundeservice og veiledning, slik at våre kunder finner sin personlige stil. 

Bogart.Comso6
Utsnitt fra konfeksjonsavdelingen (Foto: Monica Gjertsen/Midtbyen Management)



Bli med på kundekveld hos Bogart.Cosmo, les mer om eventet her

For mer informasjon, klikk deg inn på Bogart.Cosmo sin nettside

Her kan du lese om flere av butikkene og restaurantene du kun finner i Midtbyen

Hos Bogart.Cosmo kan du bruke Midtbykortet!