Gå til innholdet

Falkanger fyller 100 år!


Mye har skjedd siden familiebedriften Falkanger ble etablert i Fjordgata i 1917. I dag er navnet ensbetydende med sko, men helt i begynnelsen drev de like mye med salg av huder og skinn.
I år fyller Falkanger 100 år, og er en sterk merkevare innen sko i Trondheim.
Thor Arne Falkanger utenfor Den Grønne Brygge (Foto: Jan-Are Hansen)
Artikkel produsert av Jan-Are Hansen/Næringsforeningen i Trondheimsregionen
Publisert på www.nitr.no


Dersom du har vandret gatelangs har du helt sikkert sett det særegne hovedkvarteret til virksomheten, Den Grønne Brygge. Her har Falkanger holdt hus helt siden starten for 100 år siden.

- Det var min oldefar og bestefar som startet det hele her i brygga vår. På den tiden hadde vi egne reisende skoselgere som fartet rundt på sykkel, hest eller båt og besøkte kundene. Vi eksporterte også mye huder og skinn. I tillegg solgte vi mye lærvarer til blant annet skomakerne i byen, forklarer Thor Arne Falkanger, 3. generasjons leder for selskapet.

- Og nå kommer dere med bok i anledning jubileet?

- Det stemmer. Vi har vært så heldige å få med oss tidligere journalist i Adressa, Per Christiansen, til å fortelle den. Det blir en rikt illustrert bok med mye spennende by- og næringshistorie sett fra vårt ståsted, sier han til Midtpunkt.

jubileumsbok falkanger
Jubileumsbok fra Falkanger. (Foto: Jan-Are Hansen)

Drev egen skofabrikk

Den aller første skobutikken til Falkanger ble åpnet i Den Grønne Brygge i 1927. Det var også her hovedlageret var lokalisert.

- I 1960 hadde driften blitt så omfattende at vi bygde nytt og moderne lager på Lade. Engrosvirksomheten til sko ble flyttet dit. Avdelingen for huder, skinn og lærvarer ble samtidig lagt ned, sier Falkanger.

I dag skjer det aller meste av skoproduksjonen i lavkostland i Asia, men på 50 og 60-tallet drev faktisk familien også egen skofabrikk på Kyrksæterøra.

- Vi kjøpte Dyrnes skofabrikk, senere omdøpt til Falk skofabrikk. På det meste ble det produsert cirka 200.000 par sko og skistøvler der hvert år. Vi valgte imidlertid å selge oss ut i 1969.

Sterk posisjon

I likhet med nesten all annen varehandel er Falkanger i dag en del av et kjedesamarbeid.

- Vi er en aktiv medeier og deltaker i EuroSko som er den desidert største skokjeden i Norge, sier han.

EuroSko teller per 2017 hele 400 butikker, hvorav Falkanger har 16 med omlag 75 årsverk og en omsetning på 144 millioner kroner i 2016.

Å stå utenfor en kjede er en umulighet i dag?

- Det er i hvert fall ekstremt krevende. At kjedesamarbeid var framtiden innså vi allerede på slutten av 60-tallet. Det startet med å danne et organisert opplegg for samarbeidskunder over hele landet. I 1974 ble det hele formalisert til en kontraktsmessig fagkjede for sko, sier Falkanger.

På begynnelsen av 1980-tallet begynte de imidlertid å se at det var vanskelig å utvikle seg som en grossisteid kjede i en motebransje som sko.

- I 1982 omstrukturerte EuroSko driften til å bli en detaljisteid kjede. I dag konsentrerer vi oss om ekspansjon innen detaljhandelen.

Dere har en veldig sterk posisjon i Trondheim.

- Ja. Det er et resultat av målrettet jobbing og konsolidering gjennom mange år.

Bransjeglidning

Falkanger legger ikke skjul på at bransjen hans står foran utfordringer de neste årene.

- Bransjeglidning er et fenomen som har grepet om seg. Aktører innen for eksempel sport og fritid har lenge hatt sko som et segment i vareutvalget. Det samme gjelder for tekstilbransjen. I tillegg kommer kjemper som COOP. På OBS kan du kjøpe Grandiosa og skotøy under samme tak, sier Falkanger som imidlertid ikke tror skodetaljistenes endelikt er nært forestående. De er ikke i nærheten av oss når det gjelder utvalg, varespenn og bruksområder, understreker han.

Konkurransen fra aktører som ikke har fysiske butikker, men som satser utelukkende på netthandel for å presse pris, er et annet aspekt.

- Det er to veldig forskjellige kjøpsopplevelser. Jeg tror vi vil se en miks av handel på nett og i butikk framover. Og der skal vi i Falkanger og Eurosko være best, avslutter han.