For partnere
MARKEDS- OG AKTIVITETSPLAN 2022
(Plan for 2023 kommer snart)
Midtbyen Management jobber for å trekke folk til sentrum gjennom markedsføring og arrangementer. Her får du en oversikt over aktivitetene i 2022.
INNHOLD:
- Aktivitetskalender 2023
- Partnerfordeler
- Nye initiativ fra Midtbyen Management
- Midtbykortet
- Markedsføring og sosiale medier
- Salgsaktiviteter og annonsebilag
- Toilldag 12/3 og 22/10 2022.
- Martnan i Trondheim
- Kulturnatt Trondheim
- Julebyen Trondheim
- Julemarkedet
- Bondens marked
- For arrangører
- Endelig mandag
- Barnas bylørdag
- Midtbyregnskapet 2021
Aktivitetskalender
Her kan du laste ned vår aktivitetskalender for høsten 2022, med oversikt over felles åpningstider gjennom året, arrangementer og salgsaktiviteter. Ta kontakt med oss dersom du ønsker printet versjon av kalenderen.
Partnerfordeler
Som partner i Midtbyen får du en rekke fordeler:
- Motta byens viktigste gavekort Midtbykortet som betalingsmiddel.
- Digital markedsføring i sosiale medier.
- Felles profilerings- og omdømmekampanjer for Midtbyen.
- Facebookgruppen «Partnere i Midtbyen Management» hvor det legges ut informasjon og tips som er verdt å få med seg.
- 9 frokostmøter årlig med faglig påfyll, inspirasjon og gratis frokost med gode naboer. Siste onsdag hver måned (unntak: juni, juli og desember).
- Delta på den svært populære «Toilldagen» som arrangeres to ganger i året med salg i hele Midtbyen. «Toilldag» er et registrert varemerke med egne bruksrettigheter.
- Oppføring av bedriften på nettstedet midtbyen.no
- Gunstige annonseavtaler med Adresseavisen.
- Markedsføring av felles åpningstider. Kjernetid mandag–lørdag kl. 10-18.
- Oversikt over felles markedsaktiviteter og andre arrangementer i Midtbyen, bl.a. festivaler, markeder, messer og idrettsarrangementer.
- Tilbud om rimelige, kompetansebyggende kurs og seminarer, med fokus på salg, service og økonomi.
- Involvering og deltakelse ved store arrangementer for felles positiv oppmerksomhet.
- Kafeer og restauranter kan delta i konseptet «Endelig mandag – Middag til 150» hver mandag mellom kl. 16 og 18:15.
Last ned pdf med innmeldingsskjema og partnersatser:
Det er gratis å benytte gateområdet utenfor egen butikk – både langs veggen og i møbleringsonen. Her finner info og regler:
Nytt i 2021
I fjor lanserte vi blant annet en ny nettside, flere store kampanjer og ny vinterbelysning. Her får du en oversikt over de viktigste nyvinningene!
Ny nettside for Midtbyen
Midtbyen.no ble relansert i ny drakt i august 2021. Vi har fokusert på en bedre brukeropplevelse tilpasset mobil, mer bruk av video i tillegg til bilder, og en bedre nettbutikk for Midtbykortet, les mer her. Vi hører gjerne fra deg om du har innspill til den nye nettsiden, send en mail til markedsfører Kjersti på kjersti@midtbyen.no.

Ny nettside for arrangører
Arrangorguide.no ble lansert i 2021, og er en samleside med all informasjon du som arrangør i Trondheim trenger. Du kan lese mer om den her.

Sommerkampanje
Filmene av dansere i Trondheims gater har gjort stor suksess sommeren 2021 og 2022. Kampanjen reflekterer gleden over å kunne møtes igjen i Midtbyen etter to år med pandemi, og den har vekket nysgjerrighet hos en bred målgruppe. Mange tusen har klikket seg inn til landingssiden for å lese om alt man kan oppleve i byen på sommerstid. Kampanjen går ut august 2022, samtidig som vi i Midtbyen Management jobber med innspilling av en ny kampanje til neste sommer.
Film: HK reklamebyrå i samarbeid med Midtbyen Management
Studentkampanje
Studentkampanjen gikk på lufta i det studentene ankom byen i fjor høst, og besto av kortere og lengre filmer på Youtube, SnapChat, Facebook og Instragram. Disse ledet inn til ulike artikler på midtbyen.no. Formålet var å gi nye studenter et positivit førsteinntrykk av bydelen, og skape et bedre omdømme hos unge som allerede er kjent i Trondheim. Kampanjen ble godt mottatt, og skal etter planen relanseres med noen justeringer i 2022.
Film: Helmet i samarbeid med Midtbyen Management
Ny vinterbelysning
Hvert år lyser vi opp mørketiden med lys i trær og lyktestolper i hele Trondheim sentrum. Årets nyhet i mørketiden er vinterbelysning i Fjordgata! I 2021 fikk vi opp ny vinterbelysning i Søndre gate, og i trærne over rådyrene i Stiftsgårdsparken. I tillegg fikk vi ny type vinterbelysning i Karl Johans gate og Brattørgata. Her var det nødvendig å gjøre en utskiftning av lyshimmelen, siden opphenget ga for stor belastning på byggene. Den nye belysningen har blitt godt mottatt, og vi gleder oss over å kunne tilføre noe nytt i mørketidsperioden år etter år. Vinterbelysningen er på fra 1. november – 1. mars.

Julekampanje Midtbykortet
Julekampanjen for Midtbykortet 2021 hadde som mål å vise mangfoldet av steder hvor kortet kan brukes, og gjennom det også sette fokus på mangfoldet vi har i bykjernen. Kampanjen besto av 17 korte filmsnutter på Facebook og Instagram, og hver film presenterte et spisested, en butikk eller en kulturinstitusjon. Uttrykket fra kampanjen ble også brukt i trykkannonser. Midtbykortet hadde sitt nest beste salgsår noen sinne, og kampanjen hadde nok en påvirkning på det gode resultatet.
Nå jobbes det iherdig med julekampanjen for 2022, stay tuned!
Film: Superponni i samarbeid med Midtbyen Management
Midtbykortet
De siste to årene har vi solgt rekordmange Midtbykort! I 2021 landet vi på 34 778 020 kr, en en nedgang på -11,41% fra toppåret 2020.


Vårt felles gavekort for alle bedrifter som er partnere hos oss, Midtbykortet, er en populær gave både å gi og få. Det selges hos 6 partnerbedrifter, i infoskranken på Olavshallen og i nettbutikken på midtbyen.no. Kortet kan kun brukes hos partnere i Midtbyen Management. Muligheten til å ta imot Midtbykortet er for mange bedrifter avgjørende når samarbeid med Midtbyen Management inngås.
Midtbyen Management selger til bedrifter som er godkjent for kredittkjøp og administrerer i tillegg nettbutikken på midtbyen.no. Salget av Midtbykort er like stort til bedriftsmarkedet som til privatmarkedet.
Ettersom vi i 2020 satte rekord i salg av Midtbykort, ble det brukt ekstra mange kort i 2021. Det var en økning på hele 75 % i antall brukte Midtbykort i fjor sammenlignet med 2020.
Gjennom undersøkelser vet vi at bedriftene som mottar Midtbykortet, opplever et mersalg på ca. 30 prosent ut over kortets verdi. Det gir gode inntekter for partnerne i Midtbyen Management! Vi setter ekstra stor pris på det i den vanskelige tiden vi fortsatt er inne i.
- Midtbykortet lades med et valgfritt beløp fra 100 til 10 000 kroner.
- Det er gyldig i 3 år fra utstedelsesdato.
- Er Midtbykortet utløpt, får kunden mulighet til å bytte kortet til et erstatningskort som varer i 3 måneder.
Midtbykortet markedsføres i ulike kanaler i løpet av året, blant annet i våre fire egne magasiner og på adressa.no. Kortet omtales også med jevne mellomrom på Midtbyens profiler i sosiale medier (Facebook og Instagram), og på hjemmesiden vår midtbyen.no. Våre partnerne har klistremerker på døren/i vinduet og små vippetasser i kasseområdet for å gjøre kundene oppmerksomme på at de tar imot/selger Midtbykortet.
Som brukersted omtales din bedrift i flere ulike markedsføringskanaler, samt på omslagskortene. Også i forbindelse med ulike kampanjer for Midtbykortet synliggjøres brukerstedene godt.
I løpet av 2022 kommer vi til å tilby en digitalisert utgave av Midtbykortet. Dette kommer som et tilbud i tillegg til kortet slik vi kjenner det i dag.
Utslagsteder pr. januar 2022
- Servicedesk på Byhaven
- Elite foto Trondheim Torg (gavekortautomat)
- Falkanger Sko Byhaven
- Falkanger Sko Trondheim Torg
- Jernia Eggen
- Norli
- Reimers Thomas Angells gate
- www.midtbyen.no
Markedsføring
og sosiale medier
Vi jobber daglig med å synligjøre Midtbyen som stedet for unike shopping-, kultur- og matopplevelser for våre nåværende og potensielle kunder.

Vi er jevnlig i dialog med journalister og medier for å sikre at byen, butikkene og spisestedene får mest mulig positiv oppmerksomhet.
Midtbyen markedsføres gjennom følgende kanaler:
- Youtube
- Snapchat
- Midtbyen.no
- Google Ads
- Adresseavisen og egne bilag til Adressa
- Adressa.no
- trd.by
- TRDevents
- Regionale medier: Trønder-Avisa, Stjørdals-nytt etc
- Lokale medier: Under Dusken, Midtpunkt etc
- Buss, tog og leskur
- Flagg og bannere i bybildet
- Radio
- Kino
- Visit Trondheim
- Trøndelag Reiseliv
Midtbyen.no
I august 2021 lanserte vi den nye nettsiden på domenet midtbyen.no. Denne siden har bedre brukervennlighet og er mer mobiltilpasset enn den forrige. En miks av video og bilder lar oss presentere innhold på en mer dynamisk måte, og gjør siden mer tidsriktig og spennende for brukeren.
Formålet med siden er å informere og inspirere til gode opplevelser i Trondheim sentrum. I tillegg inneholder siden en komplett oversikt over butikker, spisesteder og kulturarenaer som er partner i Midtbyen Management, og vi publiserer informasjon om arrangementene våre. Salg av Midtbykortet er også en sentral funksjon på hjemmesiden.
I 2022 vil vi fortsette å forbedre siden, og produsere informativt og tidsriktig stoff. Samtidig skal innholdet være enkelt å finne, og vi vil jobbe med å søkemotoroptimalisere siden for å øke trafikken og bli mer synlig på f.eks google.
Midtbyen i sosiale medier
Midtbyens viktigste kommunikasjonsmiddel for å spre informasjon om nyheter, tips og informasjon er sosiale medier. Facebook og Instagram som kommunikasjonskanaler lar oss snakke både til og med Midtbyens forbrukere på en effektiv måte. Dette gir oss også innsyn i publikums ønsker og meninger.
Facebook er vår største og mest effektive informasjonskanal. Ved starten av 2022 hadde vi 22,504 følgere på Midtbyens Facebookside, og antallet øker stadig. Kanalen brukes til å dele informasjon, lenker til eksterne sider (inkludert midtbyen.no) samt bilde- og videoinnhold fra Midtbyen. Formålet er å informere om nyheter, fasilitere gode opplevelser for besøkende og å dele inspirerende bilder og film for å gjøre Midtbyen mer attraktiv.
Dette er også den viktigste plattformen vi har for å spre informasjon om arrangementer og begivenheter i Midtbyen, inkludert Martnan, Toilldaga, Julemarkedet og mer.
Instagram er vår raskest voksende kanal i sosiale medier. Ved inngangen til 2022 hadde vi 7808 følgere på Instagram. Formålet med kontoen er å spre tips og inspirasjons til våre følgere for å inspirere og oppfordre til å ta turen inn til Midtbyen. Her presteres stemningsbilder og nyheter fra Midtbyen svært bra. Fokuset i 2021 var rettet mot å produsere mer videoinnhold, spesielt reels, og dette kommer vi også til å fortsette med i 2022. Vi oppfordrer alle til å tagge oss i innlegg og stories på Instagram slik at vi kan reposte dette på vår kanal, i tillegg til at det gir oss et innblikk i hva som skjer i Midtbyen.
Her ser du et eksempel på en film som gikk som annonse på Instagram i 2021, den ble publisert samme dag som tiltakene trådte i kraft i desember:
Nyhetsbrev
Omtrent 1 gang i måneden sendes det ut nyhetsbrev til omtrent 12 000 mottakere med informasjon om det som skjer i Midtbyen. Antallet utsendelser varierer etter kommunikasjonsbehovet, og påmelding er åpen for alle som besøker nettsiden vår. I nyhetsbrevet deles de nyeste artiklene fra midtbyen.no om shopping, kultur, mat og annet aktuelt innhold, samt informasjon om arrangement. Vi ser av statistikken at det er flere som åpner nyhetsbrev rundt store arrangementer som Toilldag, Julemarkedet og Kulturnatt.
Vi setter stor pris på tips om nyheter, gode historier og andre saker som kan være aktuelt å dekke i våre sosiale kanaler og på nettsiden vår. Kontakt digital markedsfører Miriam Haug på miriam@midtbyen.no
I dag administrerer Midtbyen Management følgende Facebooksider:
- Midtbyen
- Kulturnatt Trondheim
- Julemarkedet i Trondheim
- Endelig mandag, middag til 150,-
- Arrangørforum
- Martnan i Trondheim
Og følgende Instagramsider:
Salgsaktiviteter og
annonsebilag
Vi synliggjør Midtbyens aktører i trykte medier.

I forbindelse med ulike salgsaktiviteter i løpet av året, annonserer vi også på helsider i Adresseavisen. Det lages bannerannonser på adressa.no samt regionale medier tilknyttet Polaris og Schibsted som linker til de aktuelle annonsene.
Sommermagasinet
Sommer i Trondheim er et magasin som kommer ut som bilag til Adressa i juni. Det inneholder både annonser og redaksjonelt stoff. Vi samler alt som skjer i Trondheim i løpet av sommeren på ett sted. Her blir både Midtbyen Managements og Visit Trondheims partnere bidragsytere. Shopping og mat får selvsagt også sin plass i dette magasinet. I tillegg til å nå Adressas lesere distribueres det til hoteller, kaféer og andre samlingspunkt. Det lages også digitale annonser for dem som har lyst til å vise fram produkter på adressa.no. Innholdsartikler fra magasinet hvor Midtbyens partnere har bidratt blir også publisert på midtbyen.no.
- Bilaget kom ut lørdag 18. juni 2022
- Bestillingsfrist: Fredag 27. mai
- Materiellfrist: Fredag 3. juni
Julemagasinet
Julemagasinet vårt kommer ut som bilag til Adressa i november. Her kan du se fjorårets magasin. På lik linje med sommermagasinet er dette et samarbeid mellom Midtbyen Management og Visit Trondheim. Det inneholder programmet for Julemarkedet på Torvet, oversikt over øvrige arrangementer i førjulstiden samt gode artikler om Midtbyen. Fine, stemningsfulle bilder er med på å forsterke inntrykkene. I tillegg finner vi annonser med julegavetips fra butikkene. Det lages også digitale annonser på adressa.no for dem som har lyst til å vise produkter som julegavetips. Innholdsartikler fra magasinet hvor Midtbyens partnere har bidratt blir også publisert på midtbyen.no.
- Bilaget kommer ut 26. november
- Bestillingsfrist: Fredag 4. november
- Materiellfrist: Fredag 11. november
PRISER ANNONSER ADRESSA
Trykk
- Helside: kr. 24.550 eks. mva.
- Halvside: kr. 14.200 eks. mva.
- Kvartside: kr. 8.400 eks. mva.
- Modul 22b: kr. 5.000 eks. mva.
Digitalt
Digital løsning består av felles kampanje på Facebook, Instagram, Snapchat, (Youtube,) adressa.no og i Schibsted-nettverket.
- Toilldag: 15 000,- eks. mva.
- Sommer i Midtbyen / Jul i Midtbyen:
20 000,- eks. mva.
Lavere pris oppnås ved digital annonsering i kombinasjon med printannonse:
- Pristillegg digital annonsering Toilldag: 5 000,- eks. mva.
- Pristillegg digital annonsering Sommer i Midtbyen / Jul i Midtbyen 8 000,- eks. mva.
(Gjeldende priser januar 2022).
Toilldag
Elleville tilbud 12. mars og 22. oktober 2022

I mars og oktober hvert år arrangeres salgsdagene Toilldag i Midtbyen. Dette er de største salgsaktivitetene vi har, de er godt etablert og trekker kunder fra både by og land.
For å verne om det unike ved Toilldagen; nemlig at en får kjøpt kvalitets- produkter til sterkt reduserte priser, har vi strenge regler for annonsering i forbindelse med aktiviteten. Alle varer som annonseres i Toilldagsavisa eller i den digitale løsningen på www.toilldagmidtbyen.no, må f. eks. ha en rabatt på min. 60 %.
Uttrykkene Toilldag og Toillpris (=min. 60 % rabatt) er begge registrerte varemerker og kan kun brukes av partnerne i Midtbyen Management. Les reglene for Toilldag her.
Toilldagsavisa kommer ut som bilag i Adresseavisen et par dager før Toilldagen og inneholder de beste tilbudene. Her kan du se Toilldagsavisa mars 2022. Den kommer også ut som e-avis på adressa. no, på toilldagmidtbyen.no, samt på Facebook (kl. 18 dagen før utgivelsen av Toilldagsavisa). Butikkene «tapetserer» vinduer, trapper og vegger med Toilldagsplakater og flagg. Dette materiellet er det selvsagt kun partnerbedriftene som har anledning til å bruke.
Under pandemien arrangerte vi Toilldaga over tre dager istedet for én, slik at man ikke skulle samle for mange mennesker på en gang. I år har vi gått tilbake til én Toilldag, men det kan komme endringer.
2022:
Lørdag 12. mars
– Toilldagsavis 9. mars
Lørdag 22. oktober
– Alternativt 20., 21. og 22. oktober. Toilldagsavis 19. oktober
Martnan i Trondheim
Glade sommerdager, 21. – 25. juni 2022

Martnan 2022 ble en folkefest! Martnan har vært avlyst i to år på grunn av pandemien, så vi Midtbyen Management har gledet oss vilt til å kunne videreføre tradisjonen i år.
Martnan er et tradisjonsrikt marked med rikt kulturprogram, markedsboder og aktiviteter. Årets Martna ble utvidet fra tre til fem dager, noe som ga positive ringvirkninger i hele sentrum.
Vi oppfordrer butikkene til å lage Martnasstemning ved å flytte noe av virksomheten sin til markedsområdet, eller til området utenfor butikken under Martnan.
Martnasdagene legges til den første skoleferieuka, og er derav blant dagene med flest folk i Midtbyen. Benytt anledningen til å få dem inn i butikken din!
OM MARTNAN
- 21.-25. juni 2022 kl. 11-19
- På og rundt Torvet i Trondheim
- 100 000 besøkende
- Utstillere med stort mangfold
- Rikt kulturprogram
- Aktiviteter
- http://martnan.no/
- https://www.facebook.com/martnan/
Kulturnatt Trondheim
Trondheims største endagsfestival,
fredag 16. september 2022
Kulturnatt er en årlig helaften hvor du kan oppleve smakebiter fra Trondheims mangfoldige kulturliv – helt gratis!
I år arrangeres Kulturnatt Trondheim for tiende gang.
Her kan alle delta! Vis frem ditt talent, del kunnskap og engasjement, inviter nye mennesker til din scene, ditt galleri eller arrangementssted, din butikk eller restaurant. Vi oppfordrer til spenstige samarbeid mellom ulike aktører, sjangere, lokaler, kultur- og næringsliv. Vi i Midtbyen Management er også behjelpelig med koordinering av ditt arrangement dersom du ønsker det!
Kulturnatt er en kveld og natt for oppdagelse, og publikum er innstilt på å oppsøke steder og arrangementer de vanligvis ikke ville besøkt. På kort sikt kan det gi deg økt kjennskap og positiv omtale. På lang sikt kan det være en bidragsyter til gjentagende besøk og økt omsetning.
I 2021 var Trondheim en av de få byene som gjennomførte Kulturnatt. 80 arrangører deltok med over 200 små og store kulturarrangementer over hele byen. Alle arrangementene var tilpasset FHI sine da gjeldende retningslinjer med smittevernhåndtering og antall personer samlet på offentlig sted.
OM KULTURNATT:
- 16. september
- kl. 15.00 – 00.00
- http://kulturnatt-trondheim.no/
- https://www.facebook.com/kulturnattrondheim/
Julebyen Trondheim
Her får du en oversikt over arrangementer og aktiviteter i Midtbyen i førjulstia
Vi er vel alle enige om at Trondheim er landets fineste juleby, og førjulstiden er svært viktig for Midtbyen! Byen gjøres attraktiv slik at kundene; både lokalt, regionalt og kanskje også nasjonalt, velger oss som det naturlige stedet for julehandelen.
Vinter- og julebelysning
I november og desember forvandles Midtbyen til en eventyrby. Vinterbelysning er lyslenker i ca. 80 trær og store lyspærer over gater som lyser fra 1. november til 1. mars. Dette skaper en magisk stemning i en ellers mørk tid. Både vinter- og julelysene finansieres av gårdeiere, butikker og restauranter i det aktuelle området.

Julegatetenningen
Den offisielle julegatetenningen er åpningen av den flotte og koselige førjulstida i Midtbyen. Dette er et populært familiearrangement som samler både store og små.

Nasjonal kampanje for «Julebyen Trondheim»
Siden 2019 har vi sammen med Adresseavisen og sentrale aktører i Midtbyen gjennomført en nasjonal digital kampanje for Julebyen Trondheim. Contentannonser på nyhetssidene i Schibsted-nettverket og landingssiden julebyentrondheim.no viser det flotte utvalget av unike butikker, restauranter med lokale råvarer, førsteklasses hoteller og vårt populære Julemarked. Kampanjen har gitt gode resultater, og vi håper og tror at 2022 blir året hvor folk virkelig begynner å reise igjen slik at vi kan tiltrekke oss besøkende fra alle deler av landet.

JUL I MIDTBYEN 2022
- Mørketidsbelysning 1. nov-1. mars
- Julegatetenning 12. november
- Julemagasinet 26. november
- Julemarkedet 1.-18. desember
- Søndagsåpent kl. 14-19 den 4., 11. og 18. desember
- Langåpent til kl. 20 fra 5. desember
- Lille julaften åpent til kl. 18
- Julaften – Åpent til 13
- Romjula – Åpent til 18
- Nyttårsaften – Åpent til 15
Julemarkedet
På Torvet i Trondheim 1.-18. desember 2022
Julemarkedet i Trondheim er ett av Europas flotteste julemarkeder og ble i 2019 besøkt av over 300 000 mennesker.
I 2021 var vi fortsatt inne i koronaens tid, men vi lot oss ikke stoppe og gjorde alt vi kunne for å arrangere et trygt og forsvarlig marked – og flere av våre utstillere hadde omsetningsrekorder, trass i pandemien, i 2021.
Den populære og eventyrlige førjulsfestivalen skal igjen bidra til å fylle Midtbyen med glade mennesker og magisk julestemning i 2022 – selveste 20-årsjubileumet for vårt tradisjonsrike julemarked! Julemarkedet har virkelig funnet sin form på Torvet i Trondheim, og vi fortsetter vår målsetting om å gjøre Trondheim til landets mest attraktive juleby i 2022.
Med oss fra både 2020 og 2021 har vi erfaringer om hygiene og innovative løsninger på køreduksjon og trygghet som bare gjør oss enda bedre. I 2022 satser vi igjen på at julemarkedet skal være den magiske opplevelsen for store og små som bare Trondheim kan by på.
Her får besøkende tre inn i et juleeventyr med opplyste treboder og snøtelt, bålflammer, bjelleklang fra hestekjøring og lukten av gløgg, julegran og brente mandler, samt muligheten til å se hele sentrum fra oven fra et gedigent pariserhjul.
I hjertet av markedet står den storslåtte lavvoen med sitteplasser til over 500 besøkende. Et perfekt pusterom i julestria og en koselig møteplass for venner og familie. Med fokus på kortreiste varer som Trøndelag er så god på, finner man på menyen et variert utvalg av mat og drikke laget på råvarer fra lokale produsenter og bryggerier.
Julemarkedet er en attraksjon som trekker både den lokale befolkningen og tilreisende til Midtbyen. Markedet gjør byen vår ekstra trivelig i førjulstida, og er også en sterk bidragsyter til at handelsstanden kan ta viktige markedsandeler i julehandelen.
I 2022 arrangeres Julemarkedet i Trondheim for 20. gang, og det må selvfølgelig markeres til gangs!
Bondens marked
Lokalmat er i vinden som aldri før!

Bondens marked er et utendørs matmarked hvor lokale produsenter selger kvalitetsprodukter som bl.a. kjøtt, ost og grønnsaker. Markedet finner sted i Kongens gate på lørdager, sammen med andre torvhandlere og food trucks. Årets datoer blir annonsert snart.
Det merkes at Bondens marked er i byen, og folk er både ivrige og nysgjerrige. Dette er for mange et høydepunkt og stedet for nye matopplevelser, førsteklasses råvarer og hyggelig stemning.
Arrangører i Midtbyen
Vi har tatt viktige grep for å gjøre Trondheim til Norges beste by for arrangører!

Gjennom veiledning og koordinering skal vi i Midtbyen Management bidra til at Trondheim er en arrangørvennlig by. Vi har koordineringsansvaret for alle arrangement og standplasser utendørs i Trondheim.
I 2021 lanserte vi en ny nettside for arrangører, arrangorguide.no. Nettsiden er en del av vår målsetting om å bli landets beste by for arrangører, og er utarbeidet av Midtbyen Management og arrangementskontoret i Kulturenheten/Trondheim kommune med hjelp fra Uredd og Bjuda På. Her kan arrangører finne utendørs arenaer og lokaler samt hvor og hvordan du søker tilskudd. Det er også en egen fane for arrangørkunnskap om tillatelser og tjenester, sikkerhet, produksjon, miljø, økonomi, frivillighet, mangfold, tilgjengelighet, markedsføring og leverandører.
Vi har også utviklet dataverktøyet CimEvent i samarbeid med Trondheim kommune, og dette har bidratt til å forenkle søkeprosessen for arrangørene.
Vi bidrar til kompetansebygging for arrangører gjennom veiledning og rådgivning i samarbeid med etater og enheter. Arrangørene blir invitert med i City team, som er en samlingsplass med etater og enheter. City team avholdes for å gjøre arrangører kjent med systemet. Her får de råd og kompetanse fra relevante offentlige aktører på en effektiv måte.
I samarbeid med arrangementskontoret i Kulturenheten inviterer vi til møteplassen Arrangørforum fire ganger i året. Arrangørforum har også en egen Facebookside.
Endelig mandag
Det populære konseptet fortsetter å trekke folk til byen på det som tradisjonelt sett er ukas roligste dag.
Initiativet Endelig Mandag ble startet med mål om å trekke besøkende til byen på mandager, gjerne også for å handle eller kombinere middagen med en kulturaktivitet. Hver mandag tilbyr flere av Midtbyens restauranter et måltid til 150,- mellom klokken 16.00-18.15.
Gjennom pandemien har antallet restauranter variert grunnet midlertidige nedstengninger og restriksjoner, men engasjementet og entusiasmen hos publikum har vært økende. Endelig mandag fikk i 2021 over 10,000 følgere på Facebooksiden, og de ukentlige menypostene presteres svært godt med tanke på engasjement og rekkevidde.
Vi oppfordrer alle våre partnere i restaurantbransjen om å ta kontakt med vår digitale markedsfører for å bli med på dette initiativet som trekker folk inn til byen på ukens roligste dag. Kontakt Miriam Haug på miriam@midtbyen.no
Barnas bylørdag
Vi viderefører suksessen med Barnas Bylørdag Halloween edition 29. oktober, og fyller sentrum med gresskar og underholdning.

«Barnas Bylørdag» er en samling av arrangementer og aktiviteter for barnefamilier i Midtbyen, delvis finansiert med midler fra Trondheim Kommune. Det ble startet for tre år siden som en respons på at mange foreldre har gitt uttrykk for at de har savnet aktiviteter og lekeområder for barn i Midtbyen.
De to siste årene har vi arrangert Barnas Bylørdag rundt Halloween, dette har vært en stor suksesss, og har etablert seg som en tradisjon for mange familier. Nordre gate og Torvet dekoreres med flere hundre gresskar, gjøglere skaper liv i gatene, og ulike aktører lager aktiviteter med Halloweentema i butikker, på museer og på biblioteket.
I 2022 er det planlagt Barnas Bylørdag den 29. oktober.
Barnas Bylørdag er et samarbeid mellom Midtbyen Management, kulturinstitusjoner og andre som ønsker å bidra med aktiviteter for barn på denne dagen. Hele programmet markedsføres av Midtbyen Management. Har du lyst til å ta del i Barnas Bylørdag 29. oktober, eller har du innspill og idéer du vil dele med oss? Send en mail til kirsten@midtbyen.no