For partnere 2024

MARKEDS- OG AKTIVITETSPLAN

Trondheim Management avdeling Midtbyen jobber for å trekke folk til Trondheim sentrum. Teamet jobber dedikert for å skape liv gjennom markedsføring og arrangementer året rundt! Her får du oversikt over planene våre for 2024.

INNHOLD:

Aktivitetskalender

Her kan du laste ned vår aktivitetskalender for 2024, med oversikt over felles åpningstider gjennom året, arrangementer og salgsaktiviteter. Flere arrangementer vil bli lagt til etter hvert som datoer blir fastsatt. Ta kontakt med oss dersom du ønsker printet versjon av kalenderen.

Obs: Kalender for 2024 viser foreløbige datoer, flere punkter vil bli lagt inn etter hvert, og endringer kan forekomme.

Partnerfordeler

Som partner i Midtbyen får du en rekke fordeler. Her finner du de viktigse grunnene til at det lønner se å være Partner i Trondheim Management:

Last ned pdf med innmeldingsskjema og partnersatser:

Det er gratis å benytte gateområdet utenfor egen butikk – både langs veggen og i møbleringsonen. Her finner info og regler:

Til toppen

Nye initiativ

I året som gikk lanserte vi nye nettsider for både Martnan, Kulturnatt og Julemarkedet. Vi har også fått opp nye sommerdekorasjoner og ny vinterbelysning i gatene, og produsert flere store kampanjer for Midtbyen. Her får du en oversikt over de viktigste nyvinningene!

Bred digital sommerkampanje

Vi har vært på innspilling sammen med Helmet filmproduksjon på noen av Midtbyens store sommer-happenings: Martnan, Sommer i Borggården, Olavsfest og Pstereo. Resultatet er blitt en skikkelig feelgood-film som blir en del av Midtbyens sommerkampanje. Ved å vise frem folkefest, mat, kultur og opplevelser vil vi få enda flere til å tilbringe sommerferien 2024 i Trondheim.

Ulike versjoner av filmen vises på Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube og adressa.no gjennom hele sommeren. Kampanjen har gitt gode resultater og gitt stor trafikk inn til landingssiden som består av ferietips, arrangementsoversikt og artikler.

Ny sommerdekor gjør Thomas Angells gate enda mer livlig

Paraplygata har vært et blikkfang i Thomas Angells gate, og den har nå blitt akkompagnert av fargerike blomsterranker i gateløpet mellom Nordre og Søndre gate. Tilbakemeldingene vi får fra aktører og publikum er at dette er med på å skape trivsel og få folk til å stoppe opp. En annen heldig effekt er at det gir flere poster om Trondheim på sosiale medier, som gir verdifull markedsføring og omdømmebygging.

Sommerdekoren henger oppe fra ca 1. mai til 1. september.

Nye nettsider trekker flere folk til arrangementene

Vi jobber kontinuelig med å utbedre tre arrangements-nettsidene Martnan, Kulturnatt og Julemarkedet. En bedre brukeropplevelse gjør det lettere for publikum å finne informasjon, og dette gjør at flere tar turen til Midtbyen.
Alle nettsidene har oppnådd en betydelig økning i trafikk, Martnan og Kulturnatt har hatt over 30.000 besøk, mens siden til Julemarkedet har hatt over 90.000 besøk. Trafikken kommer både fra organisk søk og fra kampanjene vi har kjørt for arrangementene i sosiale medier. Vi ser at brukerne returnerer til nettsiden flere ganger, og snitt-tiden de er inne på siden er godt over 1 minutt, noe som kanskje ikke høres så mye ut, men er et god resultat i web-sammenheng.

Rundt 80 % av trafikken på arrangementssidene er via mobil. Dette stemmer med den generelle trenden, stadig færre som bruker pc til nettsøk utenfor arbeidstid. Derfor anbefaler vi også partnerne våre i Midtbyen å optimalisere sine nettsider for mobilbruk, og tydeliggjøre åpningstider, adresse og kontaktinfo, siden vi ser at dette er informasjon publikum ofte er på utkikk etter.

Vi hører gjerne fra deg om du har innspill til de nye nettsidene, send en mail til markedsansvarlig Line på line@midtbyen.no.

Vinterbelysning setter stemningen i Fjordgata

Hvert år lyser vi opp mørketiden med lys i trær og lyktestolper i hele Trondheim sentrum. I 2022 fikk vi også oppført vinterbelysning i Fjordgata. Dette har skapt trivsel og økt besøk i gata i tida fram mot jul.

Vinterbelysningen i Midtbyen kommer opp 1. november og vil være oppe til 1. mars.

Pepperkakebyen skapte nytt liv i Ravnkloa

De siste årene har vi hatt pepperkakeby i den tidligere fiskebutikken i Ravnkloa. Den skapte glede og begeistring blant små og store, som gjerne kombinerte besøket med julehandel og en tur på Julemarkedet. På grunn av manglende lokaler i 2023 ble det dessverre ikke noen pepperkakeby. Det er usikkert ord et blir pepperkakeby i 2024.

Julekampanje for Midtbykortet

Julekampanjen for Midtbykortet i 2022 var også en reklame for Midtbyen i seg selv: Den viste julegatene i all sin prakt, og minnet publikum på at julehandel ikke trenger å være en stressende opplevelse på et kjøpesenter i utkanten. Kampanjen ble lansert samtidig som det ble mulig å kjøpe gavekortet digitalt, en nyhet som gjør Midtbykortet til en enda mer praktisk gave for både kjøperen og mottakeren.

Julekampanjen for Midtbykortet 2023 er under produksjon, følg med for en spennende lansering i høst!

Til toppen

Midtbykortet

Årets store nyhet er at man nå kan kjøpe digitalt Midtbykort! Det er selvfølgelig også mulig å kjøpe fysisk kort for dem som fortsatt ønsker det.
Monica Gjertsen som er Midtbykort-ansvarlig i Trondheim Management er svært fornøyd med salget de siste årene!

Vårt felles gavekort for alle bedrifter som er partnere hos oss, Midtbykortet, er en populær gave både å gi og få. Kortet kan kun brukes hos partnere i Midtbyen. Muligheten til å ta imot Midtbykortet er en av hovedgrunnene til at så mange bedrifter i sentrum ønsker å være partner i Midtbyen.

Trondheim Management avdeling Midtbyen administrerer nettbutikken på midtbyen.no, og selger i tillegg til bedrifter som er godkjent for kredittkjøp. Salget av Midtbykort er like stort til bedriftsmarkedet som til privatkunder.


Ettersom vi satte rekord i salg av Midtbykort i 2022, vil det bli brukt ekstra mange kort i 2023!
Gjennom undersøkelser vet vi at bedriftene som mottar Midtbykortet, opplever et mersalg på ca. 30 prosent ut over kortets verdi. Det gir gode inntekter for partnerne i Midtbyen.

Midtbykortet markedsføres i ulike kanaler i løpet av året, blant annet i sommer- og julemagasin, på Facebook, Instagram og midtbyen.no. Våre partnerne har klistremerker på døren eller i vinduet, og små vippetasser i kasseområdet for å gjøre kundene oppmerksomme på at de selger Midtbykortet eller kan motta det som betalingsmiddel.

Som brukersted for Midtbykortet omtales din bedrift i flere ulike markedsføringskanaler, i en oversikt på midtbyen.no og på omslagene til det fysiske gavekortet.

På slutten av året i 2022 kom muligheten for å kjøpe en digital versjon av Midtbykortet istedet for det fysiske kortet. Dette gjør det enklere og raskere for kunden, kortet kan ikke rotes bort, og kan videresendes digitalt til den som skal motta gaven. I tillegg er det mer miljøvennlig. Men mange ønsker fortsatt å kjøpe et fysisk gavekort, og det vil selvfølgelig fortsatt være mulig.

Utsalgssteder:

Til toppen

Markedsføring
og sosiale medier

Vi jobber daglig med å synligjøre Midtbyen som stedet for unike shopping-, kultur- og matopplevelser for våre nåværende og potensielle kunder.

Vi er jevnlig i dialog med lokal presse for å sikre at byen, butikkene og spisestedene får mest mulig positiv oppmerksomhet.

Midtbyen markedsføres gjennom følgende kanaler:

Midtbyen.no

Hjemmesiden til Midtbyen inneholder en komplett oversikt over butikker, spisesteder og kulturarenaer som er partnere i Trondheim Management avdeling Midtbyen. Nettsiden hadde over 200.000 besøkende det siste året (juli 2022-juli 2023), og antallet er stigende.

Vi publiserer informasjon om arrangementene våre, i tillegg til nyheter, tips og inspirasjon. Formålet med siden er å gjøre det lettere å planlegge og gjennomføre en tur til Midtbyen, og informere og inspirere til gode opplevelser. Vi vil fortsette å optimalisere siden framover, blant annet ved å teste og forbedre nettbutikken til Midtbykortet.

Samtidig skal innholdet på siden være enkelt å finne. I 2023 har vi jobbet aktivt med søkemotoroptimalisering, og denne prosessen fortsetter vi med i året som kommer. Dette er et viktig satsningsområde, for når siden vår blir rangert høyere på f.eks google, vil det si at brukeren finner informasjon om Midtbyen før andre handelsområder og kjøpesentre. Dette bidrar til å øke besøkstallene, og vi anbefaler også våre partnere som har egne nettsider å bruke litt tid på å sette seg inn i søkemotoroptimalisering.

Midtbyen i sosiale medier

Midtbyens viktigste kommunikasjonsmiddel for å spre nyheter, informasjon og inspirasjon er sosiale medier.
Gjennom kampanjer og organisk innhold leder vi trafikk inn til midtbyen.no, og inn til kanalene til partnerne våre.
Sosiale medier gir oss også innsyn i publikums ønsker og meninger.

Facebook

Facebook er vår største og mest effektive informasjonskanal. I 2023 bikket vi 23.000 følgere på Midtbyens Facebookside, og antallet øker stadig. Kanalen brukes til å dele informasjon, bilder, film og lenker til innhold på midtbyen.no og andre nettsider. Formålet er å informere om nyheter, fasilitere gode opplevelser for besøkende og gjøre Midtbyen mer attraktiv.

Facebook er også den viktigste plattformen vi har for å spre informasjon om arrangementer i Midtbyen, og vi oppretter egne Facebookarrangementer for bl.a. Martnan, Toilldag og Julemarkedet.

I dag administrerer Trondheim Management avdeling Midtbyen følgende Facebooksider:

Instagram

Instagram er vår raskest voksende kanal i sosiale medier. I 2023 bikket vi 9000 følgere på Instagram. Formålet med kontoen er å spre tips og inspirasjons til våre følgere, og oppfordre dem til å ta turen inn til Midtbyen. Stemningsbilder og nyheter fra Midtbyen presterer svært bra i denne kanalen. I 2023 har vi fokus på å produsere mer videoinnhold, spesielt reels. Vi oppfordrer alle til å tagge oss i innlegg og stories på Instagram slik at vi kan reposte dette på vår kanal, i tillegg til at det gir oss et innblikk i hva som skjer i Midtbyen. 

I dag administrerer Trondheim Management avdeling Midtbyen følgende Instagramsider:


Nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev til rundt 12 000 mottakere med informasjon om det som skjer i Midtbyen. Antallet utsendelser varierer etter kommunikasjonsbehovet, og påmelding til nyhetsbrev er åpen for alle som besøker nettsiden vår. I nyhetsbrevet deles de nyeste artiklene fra midtbyen.no om shopping, kultur, mat og annet aktuelt innhold, samt informasjon om arrangement. Vi ser av statistikken at det er flere som åpner nyhetsbrev rundt store arrangementer som Toilldag, Julemarkedet og Kulturnatt.

Vi setter stor pris på tips om nyheter, gode historier og andre saker som kan være aktuelt å dekke i våre sosiale kanaler og på nettsiden vår. Kontakt digital markedsfører Eira Torland på eira@midtbyen.no

Til toppen

Salgsaktiviteter og
annonsebilag

Vi synliggjør Midtbyens aktører i trykte medier.
Midtbyens sommermagasin og julemagasin

I forbindelse med ulike salgsaktiviteter i løpet av året, annonserer vi på helsider i Adresseavisen. Paralellt kjøres det bannerannonser på adressa.no, samt regionale medier tilknyttet Polaris og Schibsted. 

Julemagasinet

«Jul i Trondheim» er et magasin som kommer ut som bilag til Adressa i november. Det inneholder programmet for Julemarkedet på Torvet, oversikt over øvrige arrangementer i desember, samt gode artikler om hva du kan oppleve i Midtbyen i førjulstiden. Magasinet inneholder også annonser for partnere, de fleste er tilpasset sesongen og viser gjerne julegavetips, juleantrekk, dekor og julepynt.
Det lages i tillegg digitale produktannonser på adressa.no. Artiklene fra julemagasinet blir også publisert på en landingsside på midtbyen.no.

Sommermagasinet

«Sommer i Trondheim» kom ut som bilag til Adressa 4. juni 2023, og som del av vår sommerkampanje. Magasinet inneholder både annonser og redaksjonelt stoff. Både Midtbyen Managements og Visit Trondheims partnere er bidragsytere, og magasinet inneholder en oversikt over arrangementer, og artikler om shopping og spisesteder.

I tillegg til å nå Adressas lesere ble magasinet distribuert til hoteller, kaféer og andre samlingspunkt. Det kom ut samtidig som Midtbyens digitale sommerkampanje startet, og artiklene fra sommermagasinet publiseres også på en landingsside på midtbyen.no.

PRISER ANNONSER ADRESSA

Trykk

Priser 2023 (priser for 2024 kommer):

Digital annonsering

Info og tilbud om digital annonsering i forbindelse med sommerkampanje, julekampanje og Toilldag sendes ut til partnere i god tid før kampanjestart. Kampanjer kjører oftest både på Facebook, Instagram, Snapchat, adressa.no og i Schibsted-nettverket. Ved spørsmål, ta kontakt med Gretha Bekken, gretha@midtbyen.no.

Til toppen

Toilldag

Elleville tilbud 21. oktober 2023 og 16. mars 2024

I mars og oktober hvert år arrangeres salgsdagen Toilldag i Midtbyen. Dette er den største salgsaktiviteten vi har, salgsdagen er godt etablert og trekker kunder fra både by og land. 

For å verne om det unike ved Toilldagen; nemlig at en får kjøpt kvalitetsprodukter til sterkt reduserte priser, har vi strenge regler for annonsering i forbindelse med aktiviteten. Alle varer som annonseres i Toilldagsavisa eller i den digitale løsningen på www.toilldagmidtbyen.no, må f.eks. ha en rabatt på minimum 60 %.
Uttrykkene Toilldag og Toillpris (=min. 60 % rabatt) er begge registrerte varemerker og kan kun brukes av partnerne i Midtbyen. Les reglene for Toilldag her.

Toilldagsavisa kommer ut som bilag i Adresseavisen et par dager før Toilldagen og inneholder de beste tilbudene. Den kommer også ut som e-avis på adressa.no, og på Facebook (kl. 18 dagen før utgivelsen av Toilldagsavisa).

Tilbudene publiseres på midtbyen.no/toilldag, hvor kunden kan markere sine favoritt-tilbud for å planlegge handlerunden sin på Toilldag. Butikkene som deltar får kjøpt plakater og fargerike vimpler av oss, slik at dere kan pynte opp lokalet utvendig og innvendig, og synliggjøre at dere er en del av Toilldagen. I tillegg pynter vi gatene med Toilldag-flagg.

Toilldag markedsføres bredt på nett og i sosiale medier. Her synliggjøres bredden i målgruppa for Toilldag; både unge og eldre av begge kjønn.
2023:

Lørdag 21. oktober
– Toilldagsavis 18. oktober

2024:

Lørdag 16. mars og lørdag 19. oktober
– Datoer for Toilldagsavisa kommer

Til toppen

Martnan i Trondheim

Glade sommerdager i Midtbyen! Foreløbige datoer for 2024 er 26.-29. juni.

Martnan er et tradisjonsrikt marked med salgsboder, rikt kulturprogram og aktiviteter for store og små. Publikum kan oppleve dans og musikk fra scenen, prøve dodgeball og basketball på Torvet, eller bli med på historisk omvisning med guide.

Martnan trekker mye folk til byen, og butikker og restauranger i hele Midtbyen melder om økt besøk under arrangementet.

Vi oppfordrer butikkene til å lage Martnasstemning med gode tilbud, og benytte området utenfor butikken sin under Martnan. Partnere kan kjøpe Martnasplakater rimelig av oss for å synliggjøre egne tilbud. Plakatene selges i servicedisken på Olavshallen, og informasjon om dette sendes ut til partnere på forhånd.

Martnasdagene legges til den første skoleferieuka, og er blant dagene med flest folk i Midtbyen. Benytt anledningen til å få dem inn i butikken din!

OM MARTNAN

Til toppen

Kulturnatt Trondheim

Trondheims største endagsfestival,
fredag 15. september 2023

Kulturnatt er en årlig helaften hvor du kan oppleve smakebiter fra Trondheims mangfoldige kulturliv – helt gratis! I 2023 ble festivalen avholdt for 11. år på rad, med over 100 arrangementer: Konserter, kurs, utstillinger, gamingevents, disco, utekino og mye mer.

Alle Midtbyens partnere har mulighet til å delta på Kulturnatt! Inviter nye mennesker til din butikk, restaurant, galleri eller scene. Inviter til konsert, kurs eller omvisning. Vi oppfordrer til spenstige samarbeid mellom ulike aktører, og vi i Trondheim Management er behjelpelig med koordinering av ditt arrangement dersom du ønsker det!

Kulturnatt er en kveld og natt for oppdagelse, og publikum er innstilt på å oppsøke steder og arrangementer de vanligvis ikke ville besøkt. På kort sikt kan det gi deg økt kjennskap og positiv omtale. På lang sikt kan det bidra til gjentagende besøk og økt omsetning.

OM KULTURNATT 2024:

Til toppen

Julebyen Trondheim

Her får du en oversikt over arrangementer og aktiviteter i Midtbyen i førjulstia

Vi er vel alle enige om at Trondheim er landets fineste juleby, og førjulstiden er svært viktig for Midtbyen! Byen gjøres attraktiv slik at kundene; både lokalt, regionalt og kanskje også nasjonalt, velger oss som det naturlige stedet for julehandelen.

Vinter- og julebelysning

I november og desember forvandles Midtbyen til en eventyrby. Vinterbelysningen er på fra 28. oktober til 1. mars, og består av lyslenker i ca. 80 trær, og store lyspærer som henger over gatene. Lysene skaper en magisk stemning i en ellers mørk tid. Både vinter- og julelysene finansieres av gårdeiere, butikker og restauranter i det aktuelle området. 

Den offisielle julegatetenningen samler tusenvis av mennesker i Midtbyen. Dette er et populært familiearrangement hvor historien om askepott og prinsen utstpiller seg i gatene. Skuespillerne og publikum teller ned sammen til det magiske øyeblikket hvor julelysene blir tent. Vi i Midtbyen gleder oss allerede til årets julegatetenning lørdag 18. november kl. 17!

JUL I MIDTBYEN 2023

Til toppen

Julemarkedet

På Torvet i Trondheim 3.-20. desember 2023

Julemarkedet i Trondheim er et av Europas flotteste julemarkeder og hadde over 80 utstillere i 2022. Julemarkedet har virkelig funnet sin form på Torvet i Trondheim, og vi fortsetter vår målsetting om å gjøre Trondheim til landets mest attraktive juleby i 2023.

Her får besøkende tre inn i et juleeventyr med opplyste treboder og snøtelt, knitrende bål, bjelleklang fra hestekjøring og duften av gløgg, julegran og brente mandler. I tillegg får de muligheten til å se hele sentrum fra oven fra et gedigent pariserhjul.

I hjertet av markedet står den storslåtte Lavvoen med sitteplasser til over 500 besøkende. Et perfekt pusterom i julestria og en koselig møteplass for venner og familie. På menyen finner man et variert utvalg av mat og drikke laget på råvarer fra lokale produsenter og bryggerier.

Julemarkedet er en attraksjon som trekker både den lokale befolkningen og tilreisende til Trondheim sentrum. Markedet gjør byen vår ekstra trivelig i førjulstida, og er også en sterk bidragsyter til at handelsstanden kan ta viktige markedsandeler i julehandelen.

 Les mer om Julemarkedet i Trondheim her.

Til toppen

Arrangement i Trondheim

Vi ønsker at Trondheim skal være Norges beste by for arrangører!

Trondheim Management har koordineringsansvaret for alle arrangement og standplasser utendørs i Trondheim, og vi tilbyr veiledning til arrangører. Vi ønsker å synliggjøre alle mulighetene som finnes i byen vår, og gjøre prosessen så enkel som mulig for de som vil arrangere sort og smått.

Arragørguide

På arrangorguide.no kan arrangører i Trondheim finne info om utendørs arenaer og lokaler, og om hvor og hvordan man søker tilskudd. Under fanen for arrangørkunnskap finner man også info om tillatelser og tjenester, sikkerhet, produksjon, miljø, økonomi, frivillighet, mangfold, tilgjengelighet, markedsføring og leverandører.

Siden linker inn til CimEvent, hvor man kan reservere byrom.

Nettsiden er en del av vår satsning for å bli landets beste by for arrangører, og er utarbeidet av Trondheim Management og arrangementskontoret i Kulturenheten/Trondheim kommune med hjelp fra Uredd og Bjuda På.

City Team

Trondheim Management bidrar til kompetansebygging for arrangører gjennom veiledning og rådgivning i samarbeid med etater og enheter. City Team er samlinger som holdes for å gjøre arrangører kjent med systemet, etatene og enhetene som er involvert i arrangement. Her deles råd og kompetanse fra relevante offentlige aktører for å gjøre arrangører bedre rustet til å gjennomføre arrangementene sine. 

Arrangørforum

I samarbeid med arrangementskontoret i Kulturenheten inviterer vi til møteplassen Arrangørforum flere ganger i året. Arrangørforum har en egen facebookside.

Trd.Events

Trdevents.no er en nettside med oversikt over alle arrangementer i Trondheim, fra konserter og festivaler til utstillinger og familiearrangementer. Siden besøkes gjevnlig av et bredt publikum, og det er gratis for arrangører å legge inn arrangement på Trd.events. Vi arbeider nå med å videreutvikle nettsiden slik at den blir enda mer brukervennlig.

Trd.events har også en egen facebookside.

Til toppen

Endelig mandag

Det populære konseptet fortsetter å trekke folk til byen på det som tradisjonelt har vært ukas roligste dag.

Initiativet Endelig Mandag ble startet med mål om å trekke besøkende til byen på mandager, gjerne også for å handle eller kombinere middagen med en kulturaktivitet.

I 2022 ble prisen økt for første gang på 5 år, fra 150 til 175 kroner. Restaurantene som tilbyr middag til denne prisen mellom klokken 16.00 og 18.30 melder fortsatt om godt besøk som følge av kampanjen. Facebooksiden til Endelig mandag har 15.000 følgere, og de ukentlige menypostene presterer svært godt på engasjement og rekkevidde.

Vi oppfordrer alle våre partnere i restaurantbransjen om å ta kontakt med vår digitale markedsfører for å bli med på dette initiativet som trekker folk inn til byen på ukens roligste dag. Kontakt Eira Cathrine Torland på eira@midtbyen.no

Til toppen

Midtbyregnskap 2023

Midtbyregnskapet er en årlig tilstandsrapport for Midtbyen i Trondheim, med brukerundersøkelser og tallmateriale samlet inn av Miljøpakken, Trondheim Kommune, Trondheim Management AS og Næringsforeningen i Trondheimsregionen.
2023-utgaven er den 9. i rekken.


Midtbyregnskapet 2021 (pdf / printversjon)

Midtbyregnskap 2022 (pdf / printversjon)

Til toppen