Gå til innholdet

Bare i Midtbyen: Boutique Bello

De aller fleste kjenner til butikken i Søndre Gate med den svært fristende vindusutstillingen som viser fram lekre og unike sko i alle mulige fasonger. I 35 år har Boutique Bello vært en destinasjon for moteinteresserte fra hele Norge.

Merethe Gulliksen ønsker hjertelig velkommen til Bello!

Historien om Bello

Historien om Bello er fylt av skaperglede, fantastiske moteøyeblikk og evnen til å ikke være redd for å skille seg ut. For 35 år siden startet Eva Gulliksen Boutique Bello, og siden har driften av butikken blitt fordelt mellom familiemedlemmer som deler en lidenskap for klær og sko. Merethe Gulliksen har overtatt etter sin mor, og deler nå på den daglige driften med blant andre sin svigerdatter Maria.

- Min mor har alltid vært den kreative i vår familie, og hun startet Bello da hun og hennes venninner savnet et alternativ til kjedebutikkene. De ønsket seg pene klær og sko som var unike, men fant lite av det i Trondheim. Fokuset hos oss har derfor hele tiden vært på det unike, og det gjenspeiles tydelig i det man finner i butikken, forteller Merethe.

Selve navnet på butikken kom til rundt kjøkkenbordet med hele familien samlet.

- Vi satt faktisk med italienske ordbøker og lette etter fine ord som kunne bli navnet på butikken, mimrer Merethe. ”Bella” betyr ”vakker kvinne” på italiensk, og det kunne blitt et passende navn, men vi gikk for ”Bello”, som da betyr ”vakker mann”, ler Merethe.

Logoen er velkjent for de som kjenner godt til Bello, og Merethe forteller at den ble designet av hennes far.
Lillebror Ole Christian har også vært delaktig i butikken, og det på innredning og ombygging. 

Bello4
VELKJENT LOGO: Bellos logo ble laget av Merethes far, og står like godt i dag, som for 35 år siden.

En finger med i spillet

Bello importerer varer fra ulike produsenter i Europa, og Merethe, Maria og Eva er ofte delaktig i prosessen med å lage sko og klær. I samarbeid med små, spanske og italienske produsenter lager de ofte produkter basert på kundenes tilbakemeldinger.

- Det kan være alt fra komponenter i en kleskolleksjon, til hvilken type skinn og såle som skal brukes på sko. Ofte lager vi også produkter med noen av våre faste kunder i bakhodet.

Bello12
2.GENERASJON: Merethe har overtatt butikkdriften fra sin mor, og jobber både i og med Bello, samt som advokat.

Inspirasjonen hentes fra hele verden, blant annet på den store skomessa i Milano. I tillegg er sosiale medier og filmer viktige verktøy for å videreutvikle nye ideer. Merethe forteller at det ofte hender hun ser noe hun liker i en film, og noterer ideen til videre bruk. Store motehus som Balenciaga og Gucci er også ofte inspirasjonskilder. Hos Adidas får de som motebutikk kjøpe enkelte spesielle modeller fra kolleksjonene som man da ikke får kjøpt i andre typer butikker.

Bello3
SNEAKERS FOR ENHVER: Du finner mange komfortable og stilige sneakers fra ulike merker som Adidas, Puma og andre hos Bello.


- Samtidig som man henter inspirasjon fra andre, er det også viktig at man er tro mot seg selv og sitt eget brand, forteller Merethe. Det vi velger å selge i butikken er kun god kvalitet og godt håndverk. Man skal betale for gode og fine produkter av kvalitet, ikke for navnet.

Favoritter

”Det her e gode læsta” er et uttrykk Merethe nevner ofte i løpet av vår samtale, mens hun viser fram små og store godbiter fra det brede utvalget de har i butikken. Størrelsene på skoene går fra 35- 42/43. Noen merker, som Thierry Rabotin, har de solgt i 33 år, og føyer seg inn i rekken av gode sko med klassiske snitt og uttrykk. Ellers er husmerket Bello, italienske Halmanera, Wonders, Nude og Laura Belleriva navn som kundene ofte etterspør sko fra.

- Vi har i tillegg en vannavstøtende sko fra Kastel som vi rett og slett ikke klarer å fylle opp nok av. Den er så populær at vi ofte blir utsolgt for enkelte størrelser med én gang. Vi har bestilt opp mer til høsten igjen, så da er det en ny sjanse for de som venter på det.

Bello8
POPULÆRE OG UNIKE: Hos Bello finner man mye av det unike, og lite av det masseproduserte. Det gjør butikken spennende og inspirerende, mener Merethe.

Når man har jobbet med sko i så mange år som du har, hvordan ser det ut i samlingen hjemme? Hvor mange skopar har du?

- Hehe, det tør jeg ikke svare på. Men det skal sies at jeg sliter mange sko da, og så gir jeg bort mye, smiler Merethe. Vi tar på oss både klær og sko fra kolleksjonen vår for å kunne vise kunder hvordan det ser ut på, så da blir det en liten samling med skatter til slutt.

Av klær har den norske kvinnen trykket buksemerket Cambio til hjertet, og Merethe insisterer på at disse buksene passer til ”alle”. Det norske merket Aphru har kolleksjoner av deilige basic-varer med ulike passformer, og appellerer til mange damer.

- Vi har også mange flotte kjoler, så hvis man er på utkikk etter noe unikt må man komme innom oss.

Bello
KLESAVDELINGEN: Her finner man mye flott design fra blant annet Norge og Italia.

Trønderen tør

Blant både sko og klær hos Bello finner man produkter som man skulle tro ikke kjøpes av en trønder som ofte kler seg i mørke farger og klassiske snitt.

- Trønderen tør faktisk å utfolde seg motemessig mer enn man tror, forteller Merethe. Vi er ikke lenger så redde for verken farger, glitter, dyreprint eller fasonger som er ”annerledes”. I Italia er skotøy for kvinner veldig utpreget femininit, men her i nord liker vi et litt røffere utrykk. Det gjelder å tilpasse seg motebildet også, så vi prøver å hele tiden ligge i forkant. Nå kommer snart de velkjente 90-talls klassikerne fra Buffalo til Bello, og det gleder vi oss veldig til.


Bello2
GODT BESØKT: Bello har mange kunder som kommer innom og leter etter nye skatter.


Les mer: Sjekk også www.belloshop.no
Les mer: Shoppe i Midtbyen? Se utvalget i butikker her
Les mer: Spise i Midtbyen?
Les mer: Her kan du bruke Midtbykortet ditt!