Gå til innholdet

Bli kjent med Aziz Nasuti

150 millioner mennesker har sett Aziz Nasutis stemningsfulle bilder fra Trondheim. Noen av dem kan du se i Modern Art Gallery. For ham er foto kunst. Her får du hans tanker om å ta gode bilder.  

Eventyrlig vinterhimmel over bryggene. Foto: Aziz Nasuti.
Da Aziz Nasuti skulle forsvare doktoravhandlingen sin ved NTNU ble han spurt om hva han ville gjort hvis han fikk en stor sum penger. De la nok opp til at han skulle fortelle om et forskningsprosjekt han drømte om å realisere. Aziz svarte at han ville kjøpt verdens beste fotoutstyr.

150 millioner
Den sympatiske kurderen er nemlig lidenskapelig opptatt av å ta gode bilder. Du har kanskje beundret noen av de flotte Trondheimsbildene han deler i sosiale medier? Da er du i selskap med 150 000 000 andre mennesker over hele verden. Mange kommenterer at de gjerne vil besøke Trondheim. 

Hvor kommer fotointeressen din fra?
Jeg jobber som geofysiker ved Norges Geologiske undersøkelser (NGU). Gjennom feltarbeid får jeg besøke mange av de vakreste stedene i landet. På mitt første feltarbeid for NGU befant jeg meg i en båt på Geirangerfjorden. Været var fantastisk, så der sto jeg og tok bilder i alle retninger for å prøve å fange skjønnheten i landskapet. Hvis det finnes en himmel, så kan man se deler av den på vestlandet, sier Aziz.

Hva ønsker du å formidle med bildene fra Trondheim?
Skjønnheten i omgivelsene er det viktigste, her også. Jeg vil vise frem den vakre arkitekturen, landskapet og fargene i, og rundt byen vår. jeg liker å ha litt bevegelse i bildene. Da jeg skulle fotografere bryggene nylig, så jeg at skyene fløt i samme retning som elva, parallelt med bryggene. Ved hjelp av stativ og lang lukkertid greide jeg å fange denne bevegelsen i bildet, samtidig som jeg greide å holde bebyggelsen skarp. Det gjør meg glad å få til slike ting. Komposisjonen er veldig viktig for meg. Som fotograf er jeg ansvarlig for alt som er med i bildet. 

Les også: Her finner du fotoprodukter i Midtbyen
Japan Photo i Munkegata holder kurs i å lage Cewe Fotobok. 


Det høres tidkrevende ut?
Jeg bruker mye tid på å planlegge hvordan jeg vil ha hvert enkelt bilde. Jeg har gjerne en idé om hvordan jeg vil ha det, og så prøver jeg om og om igjen, til jeg får det til. Bildet av elva med bryggerekka i bakgrunnen, hvor himmelen er opplyst av nordlyset og pyntet med stjerner, er et eksempel på det. Men det er verdt det. Nå er det tre familier som har det hjemme i stua. Det kan også bli lange kvelder med bearbeiding av bilder, etter at datteren min har lagt seg.

Blir det mye etterarbeid?
Alle bilder må etterbehandles. Det kan for eksempel ha vært noe rusk på linsa, eller jeg vil endre skarpheten i deler av bildet, for å trekke oppmerksomheten dit jeg vil ha den.
Jeg bruker ikke å fjerne eller tilføre fysiske strukturer i bildet, som skilt, biler eller skyer. Skyene du ser i bildene var der i virkeligheten. Men jeg kan forsterke de eksisterende fargene for å få den rette stemningen.

Noen vil anse det som juks?
For meg er foto kunst. Og alle kunstnere tar mer eller mindre beviste valg om hvor de plasserer seg på skalaen mellom realisme og surrealisme. Fotojournalister, for eksempel, befinner seg som regel i den mest realistiske enden av skalaen. Noen av dem drar realismen så langt at det ser ut som de ikke har tatt noe ansvar for hva som er med på bildet. Det kan være et bevisst valg for å skape et inntrykk av at de dokumenterer virkeligheten som den er. På enkelte bilder kan det se ut som fotografen har holdt kameraet skjevt med vilje. Når jeg forsterker fargene handler det om å fremheve skjønnheten i motivet for å formidle den stemningen og følelsen motivet gir meg.

Få inspirasjon til fotoalbumet hos Bookbinders Design


Kan du tenke deg å bli fotograf på heltid?
Jeg har ingen planer om å si opp jobben ved NGU. Men fotograferingen har blitt en halvprofesjonell hobby. Jeg selger bilder til bedrifter og privatpersoner, men det er ikke først og fremst på grunn av pengene. Det er en stor ære for meg at noen faktisk vil ha bildene mine i stua si. Naturligvis er det fint å tjene penger på hobbyen, men når jeg har solgt noe, bruker jeg som regel pengene på mer fotoutstyr, sier han og ler.

Det går litt penger til utstyr?

Det er dyrt, ja! Når jeg har med meg kameraet, tar jeg det alltid med fra bilen. Det er mye bedre om noen stjeler bilen, enn kameraet. Bilen koster mye mindre. Bare linsa jeg har brukt til noen av bildene mine koster 30 000. Du kan selvfølgelig spørre om det er nødvendig med så dyrt utstyr. Jeg vil sammenligne det med et hesteveddeløp. Det er lurt å ha den beste hesten, hvis du vil vinne. Noen bedrifter ønsker bildene mine i stort format. Når kameraet tar bilder med en oppløsning på 42 megapixler, kan de uten problemer trykkes i 2-3 meters bredde.

Så man må ha dyrt fotoutstyr for å ta gode bilder?
Det er fullt mulig å ta veldig gode bilder uten det dyreste utstyret. Jeg begynte selv med kompaktkamera. Det viktigste å tenke på for en nybegynner er komposisjonen, at du er ansvarlig for alt som er med i bildet. Jo mer tid du bruker på komposisjonen, dess mer fornøyd vil du bli med bildene. Og god komposisjon kan du få til med de billigste kameraene. Du blir flinkere jo mer du trener. Så kan du heller kjøpe bedre utstyr etterhvert. Det hjelper ikke å ha den beste hesten hvis du ikke kan ri. Overført til foto: Det hjelper ikke med høy oppløsning hvis bildet er dårlig komponert, men samtidig vil ikke et godt komponert bilde fra et mobilkamera egne seg til trykk i stort format, på grunn av for lav oppløsning.

Hvor henter du inspirasjon?
Mye av inspirasjonen kommer fra det vakre i omgivelsene. Jeg prøver å finne nye og originale vinkler, og vil unngå å kopiere andre fotografer, men det er klart man påvirkes av andre, både bevisst og ubevisst. Jeg kan for eksempel se et bilde fra Amsterdam og bli inspirert til å gjøre noe lignende i Trondheim. Jeg tar bilder hele tiden. Hvis jeg ikke er ute og fotograferer, finner jeg motiver inne i huset. Datteren min, som er 2 1/2 år, har allerede lært seg å posere.

Vil du se flere av Aziz Nasutis bilder? Besøk utstillingen i Modern Art Gallery, eller fotografens hjemmeside.

Foto: Hessam Mousavinik (portrett) og Aziz Nasuti.
Tekst: Trond Sortland Kuldvere.


















Fotografen, fotografert av Hessam Mousavinik.
Slike kvelder vil vi ha i sommer. Foto: Aziz Nasuti.